تبلیغات
خودمونی ها - این همه رشته!

 شاید تعداد رشته های دانشگاهی تاکنون به هزار هم رسیده باشد. این خوب است که تنوع در دانشگاه مطرح باشد و دایره ی انتخاب وسیع باشد، اما به شرط اینکه این تنوع تنها منحصر به اسم رشته ها نباشد. امروزه در اغلب دانشگاه ها برخی رشته های اصلی که دارای زیر شاخه هایی بوده اند از هم گسسته شده و هر زیر شاخه خود تبدیل به یک رشته ی مستقل شده است. البته در برخی موارد مثل پزشکی یا فیزیک یا موضوعات مشابه این تفکیک سازنده بوده و موجب پیشرفت در آن علم گشته است زیرا تا پیش از آن تحقیقات کاری بسیار دشواری برای محقق و دانشمند بوده است و او باید مطالعات تحقیقاتی اش را در سطح وسیعی انجام می داده و این خود یک عامل برای کاهش سرعت در اکتشافات و مطالعات بوده است. اما در اکثر رشته های دیگر مثل برخی رشته های علوم انسانی یا علوم ریاضی این تفکیک کار مفیدی نبوده است به چند دلیل:

1- تفکیک علوم خود به خود بخشی از اطلاعات را حذف می کند ودانشجو برای دانستن آنها باید خود دست به کار شود .

2- وقتی زیر شاخه های رشته اصلی هر کدام تبدیل به یک رشته می شوند کلیت مطالب به قوت خود باقی هستند بنابراین یک درس مشابه برای چند رشته ی به ظاهر متفاوت تدریس می شود و نتیجه اینکه یا دانشگاه باید برای همه ی این درسهای مشابه هزینه کند و کلاس جداگانه برگزار کند که البته وجدان کاری همین امر را می طلبد و یا اینکه برای صرفه جویی در وقت و هزینه و ... همه ی دانشجویان را در یک کلاس جمع کند .

3- تنوع بیش از حد انتخاب رشته را سخت می کند دانش آموزان را هنگام انتخاب رشته مورد علاقه دچار سردرگمی می کند  زیرا او نمی داند در کدام یک از این رشته ها باید ورود پیدا کند.

4- مدرک گرایی رواج پیدا می کند یعنی ارزش علمی از بین می رود و دانشجویان تنها برای گرفتن یک مدرک دانشگاهی وارد دانشگاه می شوند بدون اینکه به استعداد های خود و یا اینکه آن رشته در چه حوزه ی می تواند کار آمد باشد فکر کنند.

5- و نتیجه اینکه روح علم آموزی و دانش جویی به معنای واقعی کلمه بعد از مدتی خاموش می شود و فارغ التحصیلان ناکار آمد وارد حوزه ی کار و اجتماع می شوند بدون اینکه بتوانند از تخصص خود استفاده کنند.

به این ترتیب دانشگاه بعد از مدتی ارزش واقعی خود را از دست می دهد و علم و دانش به جای اینکه به کمک مردم بیاید موجب دلسردی شان خواهد شد زیرا دانشجو پس از فارغ التحصیلی و ورود به جامعه چون مطالب را ناقص فراگرفته نمی تواند از آنچه آموخته استفاده کند و علم در اینجا نه تنها گره گشا نبوده بلکه خود گره ای مضاعف گشته اند.



تاریخ : دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 | 04:53 ب.ظ | نویسنده : دونه | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • مقاله و ریاضی