تبلیغات
خودمونی ها - تفاوت عاقل و جاهل!

 در جامعه ی جهانی امروز علم ( به معنای متداول روز) جایگاه بالایی دارد و عالم می تواند از موقعیت اجتماعی بالایی برخوردار باشد؛ اما علم به تنهایی نمی تواند ملاکی برای برتری انسانها باشد. (برتری به این معنی که او انسان خوب و شریفی باشد) اما در مقابل عقل این قابلیت برتری را دارد و عقل بشر وجه تمایز اوست. انسانهای عالم از دانش بسیاری برخوردار هستند به گونه ای که ممکن است هیچ کس نتواند با علم آنها برابری کند اما این علم نمی تواند ضمانتی برای خوب بودن آنها باشد چراکه در طول تاریخ افراد بسیار زیادی بوده اند که با وجود علم زیاد از منفور ترین انسانها نه در زمان خود بلکه در تمام عصرها بوده اند. علم شاید دانش انسان را زیاد کند اما آنچه که موجب می شود انسان از این علم در مسیر درست استفاده کند عقل اوست، به بیان دیگر عالمی که از علم در جهت نادرست استفاده کرده است جاهل می باشد.شاید بپرسید عالم که جاهل نمی شود؟ اگر معنی جهل را ندانستن بگیریم آن وقت علم مقابلش قرار می گیرد ، اما معنی جهل ندانستن نیست! جاهل به کسی گفته می شود که از روی نفهمی عمل می کند . در زبان عربی جهل را : نادان ، بی سواد ، احمق معنی کرده اند. لزوما یک احمق یک فرد بی سواد نیست چه بسا افرادی که علم و دانش هم دارند اما از روی حماقت رفتار می کنند یعنی علمشان را در جهت خدمت رسانی به کار نمی گیرند و برعکس از آن استفاده می کنند تا به دیگر مردمان صدمه برسانند. این افراد را دیگر نمی شود در کنار افراد سالم ( فکری و روانی) قرار داد. اما در مقابل یک فرد بی سواد اما عاقل می تواند برای جامعه بسیار مفید باشد. عقل بشر به گونه ای خلق شده است که همواره سمت و سویی مثبت دارد یعنی انسانهای عاقل از ابزارها و موقعیت ها در جهت خدمت رسانی استفاده ی کنند به همین دلیل با امور مثبت و پیش برنده برای جامعه مخالفت ندارند. در تقسیم بندی ها انسان های عاقل دیندار از بالاترین رتبه برخوردار هستند چون هم عقل مطابق با نیاز های سالم بشر همخوانی دارد و هم دین بر اساس همین نیاز ها طراحی شده است بنابراین وقتی این دو در کنار یکدیگر قرار می گیرند هم موجب رشد فرد می شوند و هم سبب ارتقای جامعه می گردند. اما در رتبه بعد انسانهای غیرعاقل دیندار قرار دارند؛ حتما از خود می پرسید چرا غیر عاقل های دین دارد در رتبه دوم قرار نمی گیرند؟ غیر عاقلهای دیندار درست است که دین دارند اما  یک غیر عاقل دیندار ممکن است با بی عقلی دین را از دست بدهد و فریب بخورد اما یک عاقل دیندار حتی اگر خود دیندار نباشد با دین مخالفت نمی کند چون می داند دین برای سلامت جامعه مفید است.

به این ترتیب یک عالم با تمام علم خود می تواند جاهل باشد زیرا نقطه ی مقابل جهل ، علم نیست بلکه عقل است.

امام باقر علیه السّلام فرماید: چون خدا عقل را آفرید از او بازپرسى كرده به او گفت پیش آى پیش آمد، گفت بازگرد، بازگشت، فرمود بعزت و جلالم سوگند مخلوقى كه از تو به پیشم محبوبتر باشد نیافریدم و تو را تنها به كسانى كه دوستشان دارم بطور كامل دادم. همانا امر و نهى كیفر و پاداشم متوجه تو است.[1]

اصبغ بن نباته از على علیه السلام روایت میكند كه جبرئیل بر آدم نازل شد و گفت: اى آدم من مأمور شده‏ام كه ترا در انتخاب یكى از سه چیز مخیر سازم پس یكى را برگزین و دوتا را واگذار. آدم گفت چیست آن سه چیز؟ گفت: عقل و حیاء و دین آدم گفت عقل را برگزیدم، جبرئیل بحیاء و دین گفت شما بازگردید و او را واگذارید، آن دو گفتند اى جبرئیل ما مأموریم هرجا كه عقل باشد با او باشیم. گفت خود دانید و بالا رفت.



[1] . اصول کافی /کتاب عقل و جهل



تاریخ : دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 | 05:52 ب.ظ | نویسنده : دونه | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • مقاله و ریاضی